donderdag 18 februari 2010

Vakantieweekmenu: inspiratie voor snelsnelkoks.

In de vakantie moet het koken nog sneller gaan dan snel. Heel hoogstaand wordt er dan niet gekookt, maar wel snel en toch ook lekker.
Deze week was zo een vakantieweek en aten we:

Maandag: kabeljauwhaasje met prei en pasta.
Dinsdag: macaroni met kalkoenreepjes en witte kool gegratineerd
Woensdag: zalmspinazietaart
Donderdag: restjes + nog een zalmspinazietaart
Vrijdag: manlief aan de kook (waarschijnlijk wok, want dat is zijn specialiteit).

Maandag maakte ik ook nog soep met het groen van de prei. Het werd brokkensoep aangezien mijn mixer niet meer mixt. De soep was woensdag al op, zo lekker was dat!

Al mijn groentjes worden vooraf gestoomd, dat maakt het verwerken vlugger.
De prei en witte kool waren vers. De spinazie is van eigen kweek uit de diepvriezer (al geblancheerd en gehakt).
Hier wordt 80% van de tijd pasta gegeten en 15% van de tijd rijst. Aardappelen schillen vind ik één van de vervelenste werkjes die er bestaan in de keuken.
In het weekend hebben we nooit restjes over, want manlief eet tot alles op is. Maar deze week kon ik toch 2 dagen restjes verzamelen, waardoor ik vandaag gewoon lekkere restjes kon serveren. Heel gemakkelijk na een drukke werkdag.

Andere luiwijvenideeën:
- quorngehakt met bertollisaus (ik neem de pecorino-lookversie) en pasta in de oven.
- voorafgemaakte spaghettisaus of ratatouille met kikkererwten uit de diepvriezer.
- spinazie met eitjes (ja en dat moet met aardappelen geserveerd worden, zodat je een nestje kan prakken!)
- tortilla's met quorngehakt (wel veel werk met het snijden van de groenten).
- fishsticks met rijst en erwtjes.

2 opmerkingen:

Sandra zei

Herkenbaar en bedankt voor nog meer luiewijvenmenu's.

Ik kook soms overdreven uitgebreid in de hoop wat te kunnen verzamelen voor mijn luie dagen. Dagen met (beetje)gebrek aan tijd of gebrek aan goesting (overvalt me de laatste weken nogal!).

inge zei

Oh, wat een luxe! Mijn meiden trekken hun neus op voor rijst en pasta (spaghetti voor hunne neus zetten! Hoe durf je!)

Dus ik schil hier dagelijks mijn patatjes (vréselijk vind ik dat) en vaak vervang ik dan onze portie door pasta of rijst. Allemaal content ;o)