maandag 1 december 2008

Basilicum


Wij zijn verzot op "salade caprese" in al haar vormen!
Zowel de kinderen, als manlief en ik!

Er wordt gevochten om de basilicumblaadjes.
Er is dan ook altijd te kort en dus moet ik er meerdere keren per maaltijd bijknippen!

Wat ik echter niet snap! Waarom slaag ik er niet in om mijn basilicumplantjes langer dan een week te houden!
Die plantjes zien op één of andere reden af in mijn keuken!

Geef ik ze te weinig of teveel water, staan ze te koud op de vensterbank, hebben ze teveel licht, moeten ze verplant worden in een grotere pot, moet dat beschermplastiekje er volledig af? Of mag ik enkel de grote blaadjes eraf knippen, moet ik hele takjes afknippen? Ik weet het niet!
Een feit is zeker: basilicum geneert niet in mijn keuken! Smaken daarentegen...!!

5 opmerkingen:

inge zei

Is al de tweede keer dat ik terug kom kijken, ik heb namelijk hetzelfde altijd voor...
Hopelijk komt er snel een antwoord!

Dita zei

Wel, Inge, zou het aan het plantje zelf liggen? Ik zou het ook graag willen weten!

inge zei

Zielig, wij zijn blijkbaar de enige mensen op de wereld die geen basilicumplant kunnen houden...

PAnnouk zei

ik kan dat ook niet!
Zijn jullie nu blij?

inge zei

Blijkbaar zou je hem onmiddellijk moeten verpotten en hem koel (buiten) zetten. Warmte en te droge lucht binnenskamers zou de oorzaak zijn van het snelle verwelken van de plant. Als je in het voorjaar een potje koopt, verpot en buiten zet, zou je er een heel jaar plezier van moeten hebben. Ik ga het zeker proberen, volgende lente.