donderdag 3 december 2009

In de vettige friet.

Elke donderdag serveren ze hier frieten op school. Ze strooien er massa's zout op en ieder bord krijgt er een kwak mayonaise bovenop - ook de kleutertjes (!!!).
Het zal aan mij gelegen zijn: ik vind dat teveel en te vettig en te ongezond. Maar dat zal echt louter en alleen aan mij gelegen zijn!!

Met de kinderen heb ik een stilzwijgende overeenkomst: ad random wordt een donderdag uitgekozen dat ze gewoon boterhammetjes meekrijgen naar school. 's Avonds kook ik voor hen een gezonde maaltijd; daarom niet speciaal, want het moet natuurlijk snel gaan, maar wel gewoon gezond (vanavond waren het gekookte aardappelen met verse rode kool met appeltjes en kalkoenreepjes, gewone kost dus).
Manlief steunt me gelukkig in mijn koppig idee dat elke weet friet teveel is. Maar hij heeft me wel overtuigd om een frietketel te kopen. Mijn schrik van warme frietvetten heb ik zo op die manier beetje bij beetje overwonnen, maar haal nog steeds met tegenzin de frietpot om de 3 maanden van zijn sokkel.


Dit alles om te zeggen dat het deze week de week van de friet is - de week van de friet dus!!
Het toeval wil dat ik dinsdagavond aan de kinderen vroeg wat ze woensdag wilden eten - want op woensdag mogen zij kiezen wat we eten - en ze kozen voor frieten - frieten dus!

Dus maakte Dita woensdagmiddag fijne (zelfgekochte) frietjes klaar (met peper en ketchup) en verse Filipijnse loempia's, allemaal in het frietvet, lekker vettig, want het is de week van de friet! (dit is echt wel gemakkelijk en geeft weinig afwas, ik moet dat toegeven!! de loempia's worden steeds en masse klaargemaakt omdat het zoveel werk is en dus heb ik altijd een portie in de diepvriezer!!)

Vandaag gingen ze wel met hun brooddoosjes naar school, want Dita zou nooit toestaan dat ze twee dagen na elkaar frieten eten, ook niet in de week van de friet!

Geen opmerkingen: