woensdag 6 januari 2010

wintertaboulé

Jaja, het is winter, dus maken wij een wintertaboulé.
(de echte waarheid is dat ik vandaag nog geen stap uit mijn huis heb gezet en dat ik de kinderen toch eten moet geven, nl een combinatie van al wat mijn voorraad me biedt: 'fricassé van fricassa', zegt ik dan als ze vragen wat we gaan eten. En dan weten ze hoe laat het is, want om de boel op te vrolijken grillt mama Dita dan altijd pijnboompitjes! En of ze dat lekker vinden?!!!).

Dus wintertaboulé is uiteraard een uitvindsel van mezelf.
Ik begon met een lekkere ajuin te stoven samen met een halve groene paprika, een teentje look erbij.
Daarna kwadreerde ik kleine trostomaatjes en plofte die erbij.
Roeren met mijn houten lievelingslepel - kwestie van wat randinformatie te geven.
Ondertussen was ik aan het overdenken wat ik zou doen: venkelpuree maken [dus nog een massa aan aardappelen schillen - ik haat aardappelen schillen (toontje van haatsmurf)] ofwel couscous bij mijn mélange gieten en de waterkoker opzetten. Ik koos uiteraard voor het laatste. Zo gezegd zo gedaan.
Ondertussen vuur allang verminderd, uiteraard!
Kokend water over de couscous gegoten, ondertussen één venkel gekuist, gekleind en in grove en kleine brokjes in de stoomkoker gestoken.
Mijn keuze van kruiden: pepermolenpeper, provençaalse kruiden en curry (allemaal redelijk kwistig, want wij eten graag gekruid zonder zout).
Ping, deed de microgolfoven en Dita kieperde de zachte venkel bij de couscousmélange en doopte "fricassé van fricassa" tot wintertaboulé!

Nu ben ik nog aan het denken of ik enkel dát ga voorschotelen of dat ik ook nog luiwijvenfalafel ga klaarmaken. Die keuze laat ik aan hen over. Straks binnen enkele minuten zitten ze te smullen.

Geen opmerkingen: